ကဗ်ာဆိုတာဟာ
အေတြ႕အႀကံဳက ေမြးဖြားလာပါတယ္။ အေတြ႕အႀကံဳဆိုတဲ့ေနရာမွာ မိမိတို႕
တစ္ဦးခ်င္း တစ္ေယာက္ခ်င္း ေတြ႕ႀကံဳရတဲ့ ဘဝအေတြ႕အႀကံဳ၊
လူ႔အဖြဲ႕အစည္းဝင္တစ္ေယာက္ရဲ႕ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းဆိုင္ရာ အေတြ႕အႀကံဳ၊ မိမိတို႔
အေမြဆက္ခံရတဲ့ ႏိုင္ငံေရးအေတြ႕အႀကံဳ၊ မိမိတို႔ ဇာတိႏိုင္ငံရဲ႕
သမိုင္းေရးအေတြ႕အႀကံဳ၊ မိမိတို႕ ဖတ္ရႈမွတ္သားခဲ့ရတဲ့ စာေပအေတြ႕အႀကံဳ၊
မိမိယံုၾကည္သက္ဝင္တဲ့ ယံုၾကည္ခ်က္အေတြ႕အႀကံဳစတဲ့ အေတြ႕အႀကံဳအားလံုး
ပါဝင္ေနမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေခတ္ေပၚကဗ်ာ
စတင္ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္ခဲ့တဲ့၊ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး အေျပာင္းအလဲျဖစ္ခဲ့တဲ့
၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းကိုၾကည့္ရင္ ကဗ်ာဆရာေတြ ရဲ႕ အေတြ႕အႀကံဳေပၚမူတည္ၿပီး
ကဗ်ာအုပ္စု (၂) စု ကြဲသြားခဲ့ပါတယ္။ ပထမအုပ္စုက အစိုးရကို
ေထာက္ခံတဲ့အုပ္စုျဖစ္ၿပီး ဒုတိယအုပ္စုက အစိုးရကို ဆန္႔က်င္တဲ့အုပ္စုပဲ
ျဖစ္ပါတယ္။ အစိုးရကုိ ေထာက္ခံတဲ့အုပ္စုဝင္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ဒီေန႔
အမ်ဳိးသားစာေပဆုေရြးခ်ယ္ေရး ကဗ်ာပံုသ႑ာန္ျဖစ္တဲ့ အစဥ္အလာေလးလံုးစပ္
ကဗ်ာစနစ္ကိုပဲ ကိုင္စြဲခဲ့ၿပီး အစိုးရကို ဆန္႔က်င္တဲ့အုပ္စုကေတာ့
ယေန႔ေခတ္ေပၚလို႔ ေခၚေဝၚၾကတဲ့ ကဗ်ာပံုသ႑ာန္သစ္ကို စတင္ေရးသားလာခဲ့ၾကပါတယ္။
ယဥ္ေက်းမႈ မ်က္ႏွာစာေပၚမွာ စတင္ေပၚထြန္းခဲ့တဲ့ ကဗ်ာသစ္နဲ႔အတူ
ဖြားဖက္ေတာ္ျဖစ္ခဲ့တာက “စာေပစိစစ္ေရး” ပဲ
ျဖစ္ပါတယ္။ စာေပစိစစ္ေရးက အစိုးရရဲ႕ မူဝါဒေတြအေပၚ ေခတ္ေပၚကဗ်ာရဲ႕
ဆန္႔က်င္မႈျပင္းအားကို ေလွ်ာ့ခ်ပစ္ဖို႔ ဒါမွမဟုတ္ ေခ်မႈန္းဖို႔ အလုပ္လုပ္ပါ
တယ္။
ေခတ္ေပၚကဗ်ာအေပၚမွာ စာေပစိစစ္ေရးရဲ႕ အပ္နဲ႕ေထာက္ပိတ္ပင္၊ တားဆီး၊ ပယ္ဖ်က္၊ ေႏွာင့္ယွက္ျခင္းစတဲ့ လုပ္ငန္းခြင္ေအာက္မွာ ေခတ္ ေပၚကဗ်ာဟာ
နည္းပရိယာယ္ အလြန္ႂကြယ္ဝလာခဲ့ၿပီး သိပ္သည္းက်စ္လ်စ္ကာ ျမန္မာစာေပေလာကအတြက္
ကဗ်ာပံုသ႑ာန္သစ္ကို ဖန္တီးႏိုင္ခဲ့တဲ့ အျပင္ စာေပသမိုင္းမွတ္တိုင္ပါ
စိုက္ထူႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာ ေမြးဖြားခါစကစၿပီး ကဗ်ာဆရာေတြဟာ
လူသားေတြ ခံစားေနရတဲ့ ဒုကၡဆင္းရဲ ေတြ၊ ငိုေႂကြးသံေတြ၊ အသက္မဲ့မႈေတြ၊
စိုးရိမ္ေၾကာက္လန္႔မႈေတြ၊ ျမည္တမ္းသံေတြ၊ ထြက္ေပါက္ရွာမေတြ႕မႈေတြကို
ေဇာင္းေပးၿပီး ေရးဖြဲ႕ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါဟာ ရိုမန္တစ္ဆန္တဲ့ ဘဝအလြမ္း၊ ဘဝအေမာ
ညည္းခ်င္းေတြ မဟုတ္ပါဘူး။ လြတ္ေျမာက္ခ်င္စိတ္ ျပည့္လွ်မ္းေနတဲ့
ႏိုင္ငံေရးအက်ပ္အတည္းထဲက လူသားေတြရဲ႕ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ မဟာေတးသံရွည္ႀကီးပဲ
ျဖစ္္ပါတယ္။
အတိတ္စာမ်က္ႏွာေတြကို
ျပန္ၾကည့္ရင္ ၁၉၃၆ ခုႏွစ္၊ ေက်ာင္းသားသပိတ္တိုက္ပြဲအၿပီး အေတြ႕အႀကံဳကို
ဆရာဒဂုန္တာရာက “သခင္ ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းႏွင့္ ေနခဲ့ရေသာရက္မ်ား” မွာ ခုလိုေရးသားခဲ့ပါတယ္။
“၁၉၃၆
ေက်ာင္းသားသပိတ္ၿပီးေသာအခါ ဆရာႀကီး၏ ေဒါင္းဋီကာကို ရွာေဖြရမွန္း
သိလာေလၿပီ။ ဘိြဳင္းေကာက္ဋီကာ စာအုပ္ကို လိုက္ရွာ လာေပၿပီ။ ေက်ာင္းသားသပိတ္
အေတြ႕အႀကံဳသည္ ကၽြန္ေတာ့္အား ဆရာႀကီးထံပါးသို႔ ပို႔ေဆာင္လိုက္ေလၿပီ။
ေၾသာ္… ေဝးခရီးကေပမဲ့
အေရးႀကီးလွ်င္ျဖင့္
ေသြးနီးရာပါစၿမဲေပမို႔
………………………
ထီမထင္ေက်ာင္းေတာ္သားေတြရဲ႕
အမည္အစဥ္မွာ ေခါင္းအေပၚဖ်ားမွာလ
မင္းရို႕ဆရာကို
စာရင္းတို႔ကာသာထားလိုက္ၾကေပေတာ့။
လူထုလႈပ္ရွားမႈထဲမွ ထြက္လာေသာ ဆရာႀကီး၏ေတးသံကို ခံစားရမွန္းသိလာေပၿပီ။”
(ဒဂုန္တာရာ၊ စာလံုး၊ ေစာင္းႀကိဳး၊ ေဆးစက္ႏွင့္ ကတၱီပါကားလိပ္)
ထိုစာအုပ္ထဲမွပင္ ဆရာႀကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္း၏ စာေပအႏုပညာ (ဝါ) မႈိင္းေဗဒခန္းတြင္…
“ဆရာႀကီး
သခင္ကုိယ္ေတာ္မႈိင္း၏ အႏုပညာသည္ မည္သည့္ ခံစားမႈေဝဒနာမွ ဆင္းသက္လာပါသလဲ။
ဤအခ်က္မွာ ထင္လင္းလွေပသည္။ ဆရာႀကီး၏ စာေပအႏုပညာသည္ ဆရာႀကီး၏
ဘဝခံစားမႈေဝဒနာမွ ဆင္းသက္လာေပသည္။ တစ္နည္းေျပာရလွ်င္ ဆရာႀကီးဘဝသည္
တစ္ကိုယ္ေတာ္ ဘဝမဟုတ္၊ အုပ္စိုးေသာ လူတန္းစားမ်ားေနထိုင္ရာ မွန္စီေရႊခ်
စံအိမ္ေတာ္မဟုတ္၊ အဖိႏွိပ္ခံ၊ အအုပ္စိုးခံ ျပည္သူတို႔၏ ဘဝေအာက္ေျခ
ေျမစာျမက္ပင္ မ်ား၏ ဘဝႏွင့္ ဆက္စပ္ေနသည္။ တစ္နည္းေျပာရလွ်င္ ဆရာႀကီး၏
စာေပအႏုပညာသည္ ယေန႔မ်က္ေမွာက္ေခတ္၏ အျခင္းအရာတစ္ရပ္ျဖစ္ေသာ ျပည္သူတို႔၏
အမ်ဳိးသားလြတ္ေျမာက္ေရး လႈပ္ရွားမႈႀကီးမွ ဆင္းသက္လာျခင္းျဖစ္သည္။”
(ဒဂုန္တာရာ၊ စာလံုး၊ ေစာင္းႀကိဳး၊ ေဆးစက္ႏွင့္ ကတၱီပါကားလိပ္)
စကားေျပာတယ္ဆိုတာ
လူ႕ေလာကႀကီးကို လ်စ္လ်ဴျပဳရက္စက္ရာ
ေရာက္ပါတယ္။
မတရားတဲ့အျဖစ္သနစ္ေတြကို
ႏႈတ္ပိတ္ေရငံုေနျခင္းလည္း ျဖစ္ပါတယ္။
ကစဥ့္ကရဲ ေခတ္ပ်က္ထဲမွာ
ၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးကို ငါေရာက္ခဲ့တယ္
လူေတြအကုန္ အငတ္ငတ္ အျပတ္ျပတ္ ျဖစ္ေနၾကတယ္
လူေတြ ဆူပူအံုႂကြေတာ့ ငါ လူအုပ္ႀကီးနဲ႔
ေရာပါသြားတယ္အတူ
ငါလည္း သူတို႔နဲ႔ အတူတူ ဆူပူေတာ္လွန္ခဲ့တာပဲ
ဒီလိုနဲ႔ပဲ အခ်ိန္ေတြ ကုန္ခဲ့တာေပါ့ကြာ
ငါတို႔လုပ္ႏိုင္တာ ဒါပဲရွိေတာ့တာကိုး။
ထမင္းစားလည္း ေဘးပတ္လည္မွာ အေလာင္းေတြျပန္႔ႀကဲလို႔
အိပ္ေနရင္လည္း အိပ္မက္ထဲမွာ သတ္ျဖတ္တာေတြပဲ
ျမင္တယ္
ခ်စ္သူန႔ဲ ခ်စ္တဲ့အခါမွာလည္း ဥေပကၡာစိတ္နဲ႔ တစ္ဝက္ပဲ
ခ်စ္ႏိုင္ခဲ့တယ္။
၁၉၆၂
ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္း ၁၉၇၀ ဝန္းက်င္ကစၿပီး ေပၚထြန္းလာတဲ့ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဟာ
မုန္တိုင္းထန္တဲ့လမ္းကို ေလွ်ာက္လွမ္းခဲ့ရပါတယ္။ ဘ႑ာေရးအခြင့္ထူးခံေတြ
အဆီယစ္ၿပီး ဒူးႏွန္႔ေနတဲ့အခ်ိန္ ကဗ်ာဆရာေတြဟာ အင္မတန္နိမ့္က်တဲ့
မျဖစ္စေလာက္ စာမူခေငြေလးကိုသာ တံု႔ျပန္ရရွိခဲ့ ၿပီး ေထာင္တန္းအက်ခံရ၊
အေရးယူခံရ၊ အဆင္းရဲ အခ်ဳိ႕တဲ့ခံရန႔ဲ ယဥ္ေက်းမႈ မ်က္ႏွာစာေပၚကေန
မိမိတို႔ရဲ႕ဘဝ၊ မိသားစုဘဝေတြကို ေခတ္န႔ဲျပည္သူ အတြက္ ပံုေအာထိုးအပ္ၿပီး
စုတ္ျပတ္သတ္ေနတဲ့ဘဝႀကီးေတြနဲ႔ မုန္တိုင္းထဲ ေလွ်ာက္လွမ္းလာခဲ့တဲ့
ေခတ္ေပၚကဗ်ာကို ၁၉၈၈ အေရးေတာ္ပံုႀကီးရဲ႕ ေရွ႕ေတာ္ေျပး တံပိုးခရာသံလို႔
ေျပာရင္လည္း မမွားပါဘူး။
၁၉၇၄ ခုႏွစ္တုန္းက တရားမဝင္ ထုတ္ေဝခဲ့ရတဲ့ သစ္ရြက္အေသမ်ားေပၚမွ ရက္စက္ေသာဂီတ အမွာစာမွာ
အခု ၇၄။ အရိပ္တို႔လည္း ရွည္ေမ်ာခဲ့ပါၿပီ။ ဘဝေတြလည္း ပြန္းပဲ့ခဲ့ပါၿပီ။ အသံေတြလည္း နာခဲ့ပါၿပီ။ ကြ်န္ေတာ္တို႕
ေခါင္းေပၚမွာ ဘယ္လိုေကာင္းကင္ႀကီး ရွိပါသလဲ၊ ဘယ္လိုေကာင္းကင္ႀကီး ရွိပါသလဲ။
ကြ်န္ေတာ္တို႔ ေခါင္းေပၚမွာ ဘယ္လိုေကာင္းကင္ႀကီး ရွိပါသလဲလို႔ ေမးခြန္းထုတ္ခဲ့ပါတယ္။
ဘဝႀကီးတစ္ခုလံုး
နာလန္မထူႏိုင္ေအာင္ ျဖစ္ခဲ့ၾကရတဲ့ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕ တိုင္းျပည္နဲ႔
ျပည္သူလူထုအေပၚမွာထားတဲ့ ခ်စ္ျခင္း ေမတၱာနဲ႔ ကိုယ္ခ်င္းစာတရားဟာ
ကြ်န္ေတာ္တို႔ ျဖတ္သန္းခဲ့ရတဲ့ေခတ္ႀကီးနဲ႔ ယွဥ္ၿပီး အင္မတန္မွ
ႀကီးမားျမင့္ျမတ္ေၾကာင္း ကြ်န္ေတာ္တို႔ ေတြ႕ရွိႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
အခုေတာ့
ဖ်ဳိးဖ်ဳိးဖ်ဖ် ဒီမိုကေရစီ၊ ဖူးပြင့္စ ဒီမိုကေရစီ၊ ဥမွေပါက္စ ဒီမိုကေရစီ၊
အခ်င္းမျဖတ္ရေသးတဲ့ ေမြးဖြားခါစ ဒီမိုကေရစီကို ကြ်န္ေတာ္တို႔
ျမင္ေတြ႕ႏိုင္ပါၿပီ။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာရဲ႕ ဖြားဖက္ေတာ္ စာေပစိစစ္ေရးလည္း
ခ်ဳပ္ၿငိမ္းခါနီးပါၿပီ။ တကယ္လို႔ စာေပစိစစ္ေရး အၿပီးတိုင္
ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားၿပီး စာေပ လြတ္လပ္ခြင့္ရတဲ့ တစ္ေန႔က်ရင္ ေခတ္ေပၚကဗ်ာရဲ႕
ရတနာလိုဏ္ဂူဟာ ဟင္းလင္းပြင့္သြားႏိုင္ပါတယ္။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာက အစဥ္တစိုက္
ေတာင္းဆို ခဲ့တဲ့ လူ႕အခြင့္အေရးနဲ႔ ဒီမိုကေရစီ ျပည့္ျပည့္ဝဝ
ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္လာတဲ့ တစ္ေန႔က်ရင္ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဟာ ေခတ္စမ္းနဲ႔
စာေပသစ္တို႔လို ဂႏၱဝင္ အေမြအႏွစ္တစ္ခုအျဖစ္၊ ႏွစ္ေပါင္းေလးဆယ္ေက်ာ္
လြတ္လပ္ခြင့္တိုက္ပြဲဝင္ခဲ့တဲ့ ျမန္မာစာေပသမိုင္းရဲ႕ အေမြအႏွစ္တစ္ခုအျဖစ္
ထင္က်န္ရစ္ခဲ့မွာျဖစ္ၿပီး အဲဒီအခ်ိန္က်ရင္ စတုတၳမ်ဳိးဆက္ ကဗ်ာေဗဒဟာ
ျမန္မာႏိုင္ငံစာေပသမိုင္းမွာ အသစ္စတင္ ပြင့္ဖူးလာလိမ့္မယ္လို႔
ေမွ်ာ္လင့္ရပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္
ေခတ္ေပၚကဗ်ာကို ေလ့လာတဲ့အခါ၊ ေဝဖန္တဲ့အခါ၊ အကဲျဖတ္တဲ့အခါ၊
အႏုပညာတန္ဖိုးအျပင္ သမိုင္းတန္ဖိုး၊ ဘဝတန္ဖိုး၊ ႏိုင္ငံေရး
တန္ဖိုးတို႔ကိုပါ ထည့္သြင္းၾကည့္ရႈ အကဲျဖတ္ေစခ်င္ပါတယ္။
ဒါမွမဟုတ္ဘဲ ေခတ္ေပၚကဗ်ာကို
ထိုးဇာတ္တို႔ ေျပာဇာတ္တို႔
ကာရန္မဲ့ျခင္း၊ ကာရန္မမဲ့ျခင္းတို႔
အေၾကာင္းအရာ၊ ပံုသ႑ာန္တို႔၊ နားလည္ျခင္း၊ နားမလည္ျခင္းတို႔
အျပားတို႔ ေလးေထာင့္တို႔ အဝိုင္းတို႔
ခံစားမႈ ဗဟိုျပဳတို႔၊ ဘာသာစကားဗဟိုျပဳတို႔
ခံစားမႈဝါဒတို႔၊ ခံစားမႈမဲ့ဝါဒတို႔
ဗဟိုခ်က္မဲ့ မမဲ့တို႔၊ အေမရိကန္ကဗ်ာ၊ ျပင္သစ္ကဗ်ာ၊ စပိန္ကဗ်ာတို႔နဲ႔
ခ်ိန္ထိုးႏႈိင္းယွဥ္တာတို႔၊ ရစ္သမ္တို႔ နိမိတ္ပံုတို႔
ရီယယ္လစ္ဇင္းတို႔ ဆာရီယယ္လစ္ဇင္းတို႔၊ ရိုမန္တစ္ျဖစ္တာတို႔၊ ေမာ္ဒန္ျဖစ္တာတို႔
အတိုဆံုးတို႔
အရွည္ဆံုးတို႔စတဲ့ ကဗ်ာရဲ႕ အေပၚယံ အခြံနဲ႔ အကာေတြကိုပဲၾကည့္ၿပီး ရႈၿပီး
ေဆြးေႏြးေျပာဆိုျငင္းခံုေနၾကတာဟာ တကယ့္အရွိ တရား၊ အမွန္တရားကို
မ်က္ကြယ္ျပဳၿပီး အေၾကာင္းမဲ့ အခ်ိန္ျဖဳန္းေနတာနဲ႔ တူပါတယ္။ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္နဲ႔
၂၀၁၂ ခုႏွစ္ၾကားက ကဗ်ာေတြကို အႏွစ္ခ်ဳပ္ၾကည့္ ရင္ စကားတစ္ခြန္းတည္းနဲ႔ ေခတ္ေပၚကဗ်ာကို မီးေမာင္းထိုးျပႏိုင္ပါတယ္။
ဒါဟာျဖင့္ ‘ေခတ္ေပၚကဗ်ာဟာ အစဥ္တစိုက္ လူ႕အခြင့္အေရးနဲ႔ ဒီမိုကေရစီကို ေတာင္းဆိုခဲ့တယ္’ ဆိုတဲ့ အခ်က္ပါပဲ။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ျမန္မာ ႏိုင္ငံရဲ႕ အခုလက္ရွိအခ်ိန္ထိ ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္လာတဲ့ ေခတ္ေပၚကဗ်ာေဗဒက တျခားေသာ ႏိုင္ငံတကာ ကဗ်ာဝါဒ၊
ကဗ်ာေဗဒေတြနဲ႔ လံုးဝမတူဘဲ မိမိတို႔ ႀကံဳေတြ႕ျဖတ္သန္းခဲ့ၾကရတဲ့
ႏိုင္ငံေရးစနစ္ေတြ၊ ဖိႏွိပ္မႈေတြကို ရုန္းကန္တိုက္ပြဲဝင္ရင္း
သီးပြင့္လာခဲ့တဲ့ “ကဗ်ာပံုသ႑ာန္သစ္” ျဖစ္ေၾကာင္း ေလးေလးနက္နက္ တင္ျပရင္း နိဂံုးခ်ဳပ္ပါတယ္။
မိုဃ္းေဇာ္
၃၀-၆-၂၀၁၂
ဤ
ကဗ်ာစာတန္းငယ္သည္ ရန္ကုန္ျမဳိ႕ Home တြင္ ၂၀၁၂ ဇုလိုင္လ ၂ ရက္ ေန႕
တြင္က်င္းပေသာ ပြင္႕လင္းလူ႕အဖြဲ႕အစည္းႏွင္႔ ေခတ္ျပိဳင္ ျမန္မာ႔ကဗ်ာ
စာတန္းဖတ္ပြဲတြင္ကဗ်ာဆရာမိုးဃ္းေဇာ္ ကိုယ္တိုင္ ဖတ္ၾကားခဲ႕ေသာ
စာတန္းျဖစ္ပါသည္
|
0 comments:
Post a Comment