ယေန႕ကာလ
ႏိုင္ငံေရးပံုသဏၭာန္ထဲမွာ အခ်ိဳးမက်ဆံုး ပံုသဏၭာန္တစ္ခုကို ျပပါဆိုရင္
ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးႏွင့္ အတူ ျဖစ္ေပၚ ေနတဲ့ ျပည္တြင္းစစ္ဆိုတဲ့
အရာပါပဲ။ တိုင္းျပည္တစ္ျပည္မွာ စစ္ကိုႀကံဳေတြ႔ခံစားလာရျပီ ဆိုရင္
သက္ဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံေရးအေဆာက္အအံုဟာ သံသယရွိ ခံရတတ္ပါတယ္။ ပထမကမာၻစစ္အၿပီး
ကမာၻစစ္ႏွစ္ခုအၾကား စစ္ရိပ္စစ္ေငြ႕ေတြ ေလာင္ကၽြမ္းေနခ်ိန္မွာ အေနာက္တိုင္း
ဥာဏ္အလင္းပြင့္ေခတ္နဲ႔ အတူ ထြက္ေပၚလာတဲ့ လစ္ဘရယ္ဝါဒဟာ က်ဆံုးခဲ့တယ္။
ဒီမိုကေရစီအေပၚ
မယံုၾကည္မႈနဲ႔ လစ္ဘရယ္ဝါဒအေပၚ သံသယေတြဟာ အေနာက္တုိင္းေမာ္ဒန္ ဝါဒကို
ထင္ဟပ္ခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ဆီက ႏိုင္ငံေရးကဗ်ာေတြမွာေတာ့
ဒီမိုကေရစီေဖာ္ေဆာင္ေရးနဲ႔ ျပည္တြင္းစစ္ဆိုတဲ့ အခ်ဳိးမက်မႈ ရွိေနရက္သားနဲ႔
ဒီမိုကေရစီစနစ္အေပၚ ယံုၾကည္မႈေပ်ာက္သြားတာမ်ဳိး မရွိခဲ့ဘူး။ ျပည္တြင္းစစ္ဟာ
ယခင္အာဏာရွင္ကာလရဲ႕ အက်ဳိးဆက္ျဖစ္တယ္ လို႔သာ ပိုမိုယံုၾကည္ထားၾကတယ္။
ဒီအတြက္ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာကဗ်ာတစ္ခ်ဳိ႕မွာ ေတြ႕ရတဲ့ လကၡဏာေတြထဲက တစ္ခုက
ယံုၾကည္သက္ဝင္မႈ (Commitment) နဲ႕ အခ်ဳိးမက်မႈ (Irony) ႏွစ္ခုလံုး
တၿပိဳင္တည္း သက္ဝင္ေနတဲ့ ပံုစံပဲ။
ယခင္က
ပံုသဏၭာန္ဆိုင္ရာ စမ္းသပ္တီထြင္မႈကို ပိုၿပီး အားစိုက္ခဲ့တဲ့
ကဗ်ာဆရာလူဆန္းရဲ႕ အေရးအသားတစ္ခုမွာေတာင္ အေၾကာင္းအရာပိုင္းကို
လွည့္လည္ကိုင္တြယ္လာတယ္။ ဒါေပမယ့္ အေၾကာင္းအရာ သက္သက္ ေတာ့ မဟုတ္ဘူး။
ယေန႔ေခတ္ၿပိဳင္အေျခအေနရယ္၊ ကဗ်ာ ေပၚမွာ ေရးသားတင္ျပထားတဲ့ အေၾကာင္းအရာနဲ႔
ကိုက္ညီမယ့္ ပံုသဏၭာန္ဆိုင္ရာရယ္ကို ရွာေဖြေဖာ္ထုတ္လာတာပဲ။ ယေန႔
ႏုိင္ငံေရးပံုသဏၭာန္ထဲမွာ အခ်ဳိး မက်ဆံုးပံုသဏၭာန္တစ္ခုျဖစ္တဲ့
ဒီမိုကေရစီကူးေျပာင္းေရးနဲ႔ ျပည္တြင္းစစ္ဆိုတာက ေနျဖစ္လာတဲ့
ကဗ်ာပံုသဏၭာန္ေတြထဲက တစ္ခုကေတာ့ ကြ်န္ေတာ္အထက္မွာ ဆိုသလုိပဲ
ယံုၾကည္သက္ဝင္မႈနဲ႔ အခ်ဳိးမက်မႈပဲ။ ဒီသေဘာကို လူဆန္းရဲ႕ကဗ်ာ့ပံုသဏၭာန္အျဖစ္
ေတြ႕လာရမယ္။
လာျပန္ၿပီလားလို႔ ေနာက္မေျပာေတာ့ဘူး
ပထမေတာ့ လာျပန္ၿပီလားဆိုၿပီး တာဝန္မဲ့ ျငင္းပယ္ပစ္လိုက္ဦးမလို႔ပဲ။
ႏိုင္ငံေတာ္
သမၼတႀကီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေဟာင္း ဦးသိန္းစိန္ အမွဴးျပဳေသာ အရာရွိ အရာခံ
အၾကပ္ တပ္သား ရဲေဘာ္သစ္ေတြကေန ယေန႔ ဝက္စာေကြ်း၊ ခ်ဥ္ ေပါင္စိုက္၊
ကန္စြန္းရြက္ ႏႈတ္ေနရတဲ့၊ အေလးေတာင္ ေသေသသပ္သပ္ မျပဳတတ္လို႕ နားရင္း
ပါးရင္း ခဏခဏ အရိုက္ခံရတဲ့ ရဲေဘာ္ငယ္ ရဲေဘာ္သစ္ ေပါက္စနေတြ။
လူထုေခါင္းေဆာင္
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ အမွဴးျပဳေသာ အသိပညာရွင္ အတတ္ပညာရွင္ ၿမိဳ႕နယ္၊ ခရိုင္၊
ရပ္ကြက္၊ ေက်းရြာ၊ အိမ္စု၊ အိမ္တန္း အဆင့္ဆင့္ စည္းရံုးေရးမွဴးမ်ား၊
လူထုေရးရာမွဴးမ်ား၊ ယံုၾကည္ခ်က္အတြက္ အက်ဥ္းက်ခံေနရသူမ်ား၊ လူအခ်င္းခ်င္း
သိကၡာ သမာဓိရွိရွိ မသိမသာ သိသိသာသာ ေတာင္းရမ္းစားေသာက္ေနၾကရတဲ့ သူငယ္ခ်င္း
ရဲေဘာ္ ေရးေဘာ္ ကဗ်ာဆရာမ်ား အေရးသမားမ်ား၊ သမားေတာ္ ပညာရွင္မ်ား။
ေဒသဆိုင္ရာ
ေရခဲေတာင္ ေတာင္တန္း၊ ျပည္မ၊ နယ္စပ္၊ ေဒါန တနသၤာရီတစ္ေၾကာ တိုင္းရင္းသား
လူမ်ဳိးႀကီးစု လက္နက္ကိုင္ တပ္မေတာ္ စစ္ အႀကီးအကဲ ေခါင္းေဆာင္ အသီးသီး
အႀကီးအမွဴးျပဳေသာ သူတို႔ရဲ႕ စစ္ပုန္း၊ စစ္ေရွာင္၊ စစ္ေျပး၊ ရြာပုန္း၊
ရြာေရွာင္၊ ရြာေျပး၊ သားသမီး၊ ေျမး၊ ျမစ္၊ ေဆြမ်ဳိး၊ ညာတိ အသိ ပညာ မ်ဳိးဆက္
အဆင့္ဆင့္ စတဲ့ သံုးဦး သံုးစား ရွိတည္ ေနတာဟာ ယေန႔အေျခအေနပါ။
ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဟာ
အထိအရွ မခံပါဘူး။ အကိုင္အတြယ္ မတတ္ရင္ က်ကြဲ လြင့္ျပယ္ တတ္တယ္လို႔ ဖတ္ခဲ့
မွတ္သားခဲ့ရဖူးပါတယ္။ အားႀကီးသူက အားနည္းသူအေပၚ နည္းမ်ဳိးစံု ဖိစီး
လႊမ္းမိုး ႀကီးစိုးၿပီးလုပ္တဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အားနည္းသူက အားႀကီးသူအေပၚ
မယံုမၾကည္ သကၤာမကင္းပဲ လက္နက္ အသင့္ျပင္ထားရတဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးစတဲ့
ၿငိမ္းခ်မ္းေရးမွာ သမိုင္းရွိပါတယ္။ လက္နက္ မကိုင္ပဲ ေျခညွပ္
ဖိနပ္နဲ႔သြားလာေနတဲ့ ကြ်န္ေတာ္ အပါအဝင္ ၿမိဳ႕ေန၊ ေတာေန၊ ပင္လယ္ ရပ္ျခား၊
အိမ္နီးခ်င္း၊ အိမ္ေဝးခ်င္းေနေတြေတာင္မွ စိတ္ ပန္း၊ လူပန္း၊ ေျခကုန္
လက္ပန္းက်ေနတာ။
ကိုယ္စီ
ကိုယ္စီ လူမ်ဳိး၊ ဘာသာ စကား၊ သာသနာ၊ နယ္ေျမ၊ စာေပ အတြက္ဆိုၿပီး
သံုးပိႆာေလာက္ေလးတဲ့ လက္နက္ေတြကို ကိုင္ေဆာင္ထားရတဲ့ ဗမာ့ တပ္မေတာ္၊
တိုင္းရင္းသား လူမ်ဳိးစု တပ္မေတာ္ အသီးသီးဟာ ဘယ္ေလာက္ စစ္ပန္း၊ စိတ္ပန္း၊
ေျခကုန္ လက္ပန္း က်ေနၾကမလဲ။ ေတြးမိပါတယ္။
ဘယ္ေလာက္ပဲ
ပန္းပန္းပါ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဆိုတာ အသံ ၾကားရရံုနဲ႔တင္ အေမာေတြ၊ အပန္းေတြ
ေျပလည္ၿပီး ကိုယ့္အိမ္ ကိုယ့္ယာထဲ ကုိယ့္ လယ္ကြက္၊ ကိုယ့္ ေတာင္ယာထဲ
လံုလံုၿခံဳၿခံဳ စိတ္ေအးရတဲ့ အဓိပၸါယ္ကို ေဆာင္ပါတယ္။ အဲဒီအတြက္ အထက္
ေဖၚျပပါ အမွဴးျပဳၾကကုန္ေသာ သံုးဦး သံုးဖလွယ္ အျပင္ လူတိုင္း လူတိုင္းထဲက
တစ္ေယာက္ အပါအဝင္ျဖစ္တဲ့ ကြ်န္ေတာ္ကလည္း ဇြန္ပန္းရံုအနီး ဒုတိယကမာၻစစ္ႀကီး
ၿပီးကတည္းက ႏြံနစ္ ကြ်ံဝင္ေနတဲ့ လွည္းဘီးႀကီးကို တကယ္ ေရြ႕မယ္၊ တကယ္
ေရြ႕မယ္ဆိုရင္ အတူတူ အခုပဲ ဝိုင္းကူ တြန္းဖို႔ အဆင္သင့္ပါပဲ ခင္ဗ်ား၊
ေက်းဇူးနဲ႔မွ ဥပကာယ အရမ္းနဲ႔မွ တင္ခ်င္ပါတယ္။
ေရးသူ - လူဆန္း
စက္တင္ဘာ၊ ၂၀၁၁။
လူဆန္းရဲ႕
ကဗ်ာပထမဆံုးႏွစ္ပိုဒ္မွာကတည္းက ယံုၾကည္သက္ဝင္မႈနဲ႔ အခ်ဳိးမက်မႈကို
ေတြ႕ရမယ္။ ပထမပိုဒ္က စစ္တပ္အေၾကာင္း ေဖာ္ျပခ်က္ကို ေတြ႕ ရမယ္။
စစ္တပ္အေၾကာင္း ေဖာ္ျပခ်က္မွာ လူဆန္းဟာ မုန္းတီးစိတ္နဲ႔
ေဖာ္ျပတာမ်ဳိးမရွိဘူး။ ယေန႔ ဒီမိုကေရစီအေျပာင္းအလဲအတြက္ အခ်ဳိးမက်မႈေတြ
ရွိေနေပမယ့္ အျပဳသေဘာေဆာင္တဲ့ စိတ္ထားနဲ႔ ေျပာဆိုလုပ္ကိုင္ေနရတယ္ဆိုတဲ့
သေဘာထားကို ကဗ်ာရဲ႕ အေၾကာင္းအရာအတြင္းမွာ တည္ေဆာက္ သြားတာကို ေတြ႕ရမယ္။
ကဗ်ာကို ဖတ္တဲ့အခါ သမၼတႀကီးဆိုတဲ့ အသံုးအႏႈန္းနဲ႔ တေလးတစား အသိအမွတ္ျပဳ
ေဖာ္ျပထားတယ္။ တစ္ဖက္မွာလည္း စစ္သားေတြအေပၚ စာနာနားလည္စိတ္နဲ႔
ေဖာ္ျပထားပံုကို လူဆန္းရဲ႕ “ဒီမိုကေရစီအကူးအေျပာင္းကာလ
အျပဳသေဘာေဆာင္တဲ့စိတ္ ဝါ ဒီမိုကေရစီ ေျပာင္းလဲမႈအေပၚ တတ္သိနားလည္မႈရယ္” လို႔ဆိုခ်င္တယ္။ တနည္းအားျဖင့္ ဒါဟာ ကဗ်ာမွာေတြ႕ရတဲ့ ကဗ်ာဆရာရဲ႕ လစ္ဘရယ္ဒီမိုကေရစီအေပၚ “ယံုၾကည္သက္ဝင္မႈ” ပါပဲ။
တစ္ဖက္မွာလည္း
ကဗ်ာဆရာဟာ ယေန႔ ႏိုင္ငံေရးပံုသဏၭာန္မွာ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ အခ်ဳိးမက်မႈကို
လစ္လ်ဴရႈမထားခဲ့ဘူး။ ဒါေပမယ့္ အခ်ဳိးမက် မႈကို ေဖာ္ျပတဲ့ ေနရာမွာေတာင္
စကားလံုးအရ၊ ပံုသဏၭာန္ သိမ္ေမြ႕စြာတည္ေဆာက္သြားတာကို ေတြ႕ရမယ္။
ကဗ်ာရဲ႕ပထမပိုဒ္မွာပဲ ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတႀကီးဆိုတဲ့ ေဝါဟာရနဲ႔
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေဟာင္းဆိုတဲ့ အရာႏွစ္ခုကို တြဲဖက္ေဖာ္ျပတယ္။
ဒီစကားကိုေဖာ္ျပတဲ့ ေနရာမွာ အခ်ဳိးမက်မႈကို ေဖာ္ျပထား တယ္ဆိုေပမယ့္
ေခတ္ၿပိဳင္ႏိုင္ငံေရးေလာကမွာ
အလႊမ္းမိုးဆံုးႏုိင္ငံေရးတရားတစ္ခုလို႕ဆိုရမယ့္ အျပဳသေဘာေဆာင္တဲ့
စိတ္ထားကေလးနဲ႕သာလ်င္ အခ်ဳိးမက်မႈကို ေဖာ္ျပထား တယ္ဆိုတာကို ေတြ႕ရမယ္။
အေၾကာင္းက ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတႀကီးဆိုတဲ့ ေဝါဟာရနဲ႔ ကပ္သံုးတဲ့ေနရာမွာ
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေဟာင္းေနရာမွာ နဲနဲ အပ်က္သေဘာ ဆန္မယ့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး
ဒါမွမဟုတ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေဟာင္းႀကီးလို႔ သံုးႏႈန္းေဖာ္ျပထားတာကို မေတြ႕ရဘူး။
ကဗ်ာမွာ
အခ်ဳိးမက်မႈကို အစပိုင္းႏွစ္ပိုဒ္မွာ ေတြ႕ရမယ္။ တနည္းအားျဖင့္
ကဗ်ာႏွစ္ပုဒ္မွာ ပထမပိုဒ္က အစိုးရနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္းကို ေဖာ္ျပ ထားၿပီး
ဒုတိယပိုင္းက အတိုက္အခံႏုိင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္နဲ႔
အအုပ္ခ်ဳပ္ခံျပည္သူေတြရဲ႕အေၾကာင္းကို ေဖာ္ျပထားတယ္။ တတိယအပိုဒ္မွာေတာ့
လူဆန္း ဟာ ေခတ္ၿပိဳင္အေျခအေနကို ထင္ဟပ္ႏိုင္တဲ့ ယံုၾကည္သက္ဝင္မႈကို
ေဖာ္ျပလာတယ္။ ဒီအပိုဒ္ေတြထဲမွာ အဓိကေဖာ္ျပထားတာက ျပည္တြင္းစစ္ရဲ႕
အေျခအေနပဲ။ လူဆန္းရဲ႕ ကဗ်ာကို ထပ္ရြတ္ၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္။
“ေဒသဆိုင္ရာ
ေရခဲေတာင္ ေတာင္တန္း၊ ျပည္မ၊ နယ္စပ္၊ ေဒါန တနသၤာရီ တစ္ေၾကာ တိုင္းရင္းသား
လူမ်ဳိးႀကီးစု လက္နက္ကိုင္ တပ္မေတာ္ စစ္ အႀကီးအကဲ ေခါင္းေဆာင္ အသီးသီး
အႀကီးအမွဴးျပဳေသာ သူတို႔ရဲ႕ စစ္ပုန္း၊ စစ္ေရွာင္၊ စစ္ေျပး၊ ရြာပုန္း၊
ရြာေရွာင္၊ ရြာေျပး၊ သားသမီး၊ ေျမး၊ ျမစ္၊ ေဆြမ်ဳိး၊ ညာတိ အသိပညာ မ်ဳိးဆက္
အဆင့္ဆင့္ စတဲ့ သံုးဦး သံုးစား ရွိတည္ေနတာဟာ ယေန႔အေျခအေနပါ။”
ဒီအပိုဒ္သံုးပုဒ္ကိုၾကည့္ရင္
လူဆန္းရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာကဗ်ာမွာ ပထမႏွစ္ပုဒ္ဟာ
ဒီမိုကေရစီကူးေျပာင္းေရးအတြက္ အေရးပါတဲ့ ႏိုင္ငံေရးအက္တာေတြ ကို
ေဖာ္ျပထားၿပီး တတိယအပိုင္းကေတာ့ ျပည္တြင္းစစ္ရဲ႕ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈကို
ေဖာ္ျပထားတယ္။ ထပ္ၿပီး ဆိုရရင္ ကဗ်ာရဲ႕ ပံုသဏၭာန္ပိုင္းမွာလည္း
ယံုၾကည္သက္ဝင္မႈရဲ႕သေဘာနဲ႔ အခ်ဳိးမက်မႈကို ထင္ရွားေပၚလြင္ေအာင္
ပံုသဏၭာန္ဆိုင္ရာတည္ေဆာက္မႈ လုပ္ထားတယ္လို႔ဆိုရမယ္။ ယေန႔ ႏိုင္ငံေရး ရဲ႕
ပံုသဏၭာန္ဆိုင္ရာ အခ်ဳိးမက်မႈပါပဲ။
ကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕
ဒီမိုကေရစီအကူးအေျပာင္းကာလအတြင္း ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာကဗ်ာေတြမွာ အခ်ဳိးမက်မႈ
(irony) ရဲ႕သေဘာဟာ ထင္ရွားတဲ့လကၡဏာ တစ္ခုပါပဲ။ ယေန႔
ေခတ္ၿပိဳင္စာေပအဘိဓါန္ေတြမွာ အခ်ဳိးမက်မႈ (irony) ရဲ႕သေဘာက
အဓိပၸာယ္တစ္စံုတစ္ရာ ဒါမွမဟုတ္ ခံစားခ်က္နဲ႔ ယံုၾကည္သက္ ဝင္မႈတစ္ခုကို
တည္ေဆာက္တဲ့ေနရာမွာ မတူညီတဲ့ ကြဲျပားျခားနားေနတဲ့အရာေတြကေန သူတို႔ရဲ႕
ယံုၾကည္သက္ဝင္မႈနဲ႔ အဓိပၸာယ္ကို ထြက္ေပၚလာ ေအာင္လုပ္တာပါပဲ။ ယေန႔
အကူးအေျပာင္းကာလမွာ ဦးသိန္းစိန္အေပၚအေျခခံတဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြရယ္၊
အတိုက္အခံေခါင္းေဆာင္ေတြ၊ ပညာတတ္ေတြ နဲ႔ ျပည္သူေတြဟာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို
သူ႔ရဲ႕ တန္ဖိုးစံေတြနဲ႔အညီ ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ အျပဳသေဘာေဆာင္တဲ့
အေတြးအေခၚေတြနဲ႔ တတ္ႏိုင္သမွ် ေဖာ္ေဆာင္ဖို႔ႀကိဳးစားေနတယ္ဆိုတာကိုေတာ့
မျငင္းႏိုင္ပါဘူး။ တစ္ဖက္မွာလည္း အဲဒီလို
ဒီမုိကေရစီအကူးအေျပာင္းရယ္လို႔ဆိုၿပီး ျပည္တြင္းစစ္ျဖစ္ေန ျခင္းဟာ
ႏုိင္ငံေရးရဲ႕ပံုသဏၭာန္ဆိုင္ရာ မညီညြတ္မႈပဲဆိုတဲ့ ခံစားမႈဟာ
လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအေပၚ ရိုက္ခတ္ေနတယ္။ ကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ
ကဗ်ာေတြမွာ ဒီလို ပံုသဏၭာန္ဆိုင္ရာ မညီညြတ္မႈကို တံု႔ျပန္တဲ့
ကဗ်ာေဗဒအမ်ဳိးမ်ဳိးကို ေတြ႕ရမွာျဖစ္တယ္။ တနည္းအားျဖင့္ ကြ်န္ေတာ့္အေနနဲ႔
ဒီသ ေဘာကို လူဆန္းရဲ႕ကဗ်ာအျပင္၊ ေဇာ္လူစိမ္းရဲ႕ကဗ်ာမွာလည္း ေတြ႕ရပါတယ္။
ကဗ်ာဆရာေဇာ္လူစိမ္းရဲ႕ ကဗ်ာဟာလည္း ျပည္တြင္းစစ္အေပၚ တံု႔ျပန္ထားတဲ့ ကဗ်ာပါပဲ။ ကဗ်ာ့ေခါင္းစဥ္ကေတာ့ “ စစ္ဟာ ကခုန္ေနတယ္” ေခါင္းစဥ္ပါပဲ။
“စစ္ဟာ ကခုန္ေနတယ္”
မနက္ခင္း သတင္းေတြထဲကေန တို႔ကိုပါးနားရိုက္လို႔
စစ္ဟာ ကခုန္ေနတယ္၊
စစ္ျပန္တစ္ေယာက္ေျပာတာက
စစ္ဟာ ေက်ာသားရင္သား မခြဲျခားဘူးဆိုပါလား
ဟုတ္တာေပါ့၊
ဒုကၡသည္ေတြရဲ႕ ေက်ာေတြရင္ေတြတီးၿပီး
စစ္ဟာ ကခုန္ေနတယ္၊
သူ႔ကိုယ္သူျပန္ေကာက္လို႔ မရေတာ့ဘူးတဲ့
အဝတ္တစ္ထည္ကိုယ္တစ္ခုက ေအာ္လိုက္တာ
ဟုတ္တာေပါ့၊
ေျချပတ္လက္ျပတ္ေတြ ေျမွာက္ေျမွာက္ၿပီး
စစ္ဟာ ကခုန္ေနတယ္၊
အပိုင္းပိုင္း အတစ္တစ္ေတြၾကားထဲမွာ
စစ္ဟာ ကခုန္ေနတယ္၊
အိုးပစ္အိမ္ပစ္ေတြရဲ႕ ေျပးလမ္းေၾကာင္းေနာက္မွာ
စစ္ဟာ ကခုန္ေနတယ္၊
တစျပင္ရဲ႕မီးေတာက္ေတြနဲ႔အတူ
စစ္ဟာ ကခုန္ေနတယ္၊
ထိုးစစ္ျဖစ္ျဖစ္ ခံစစ္ျဖစ္ျဖစ္
စစ္ဟာ ကခုန္ေနတယ္၊
ဗံုတစ္လံုးျဖစ္ဖို႔ ႏြားမည္းေတြရဲ႕အေရကို ဘယ္လိုဆုပ္ခဲ့သလဲ
စစ္တစ္ခုအသံထြက္ဖို႔မ်ား ဒုကၡသည္ေတြကို ခ်နင္းရတယ္လို႔
စစ္ဟာ ကခုန္ေနတယ္၊
စစ္ေလ်ာ္ေၾကးအျဖစ္
ေခတ္အဆက္ဆက္ ဒုကၡသည္ေတြရဲ႕ခံုရံုးမွာ
စစ္ကုိ စီရင္ပါ
စစ္ကို ကြပ္မ်က္ပါ
ဒုကၡသည္စခန္းထဲက အမွ်ေဝသံနဲ႔အတူ စစ္ကိုဆြဲခ်က္တင္လိုက္တယ္
ခုထိ… စစ္ဟာ ကခုန္ေနတယ္၊
ခင္ဗ်ားအနားမွာ ဝိဥာဥ္တစ္ခုလို
စစ္ဟာ ကခုန္ေနတယ္၊
ခင္ဗ်ား မ်က္စိေရွ႕မွာ စုန္းတစ္ေကာင္လို
စစ္ဟာ ကခုန္ေနတယ္၊
အရိုးထဲအထိ စိမ့္ဝင္လာေအာင္
ခင္ဗ်ားရဲ႕ေသြးျပန္ေၾကာထဲကေန
` စစ္ဟာ ကခုန္ေနတယ္၊
ခုထိ… စစ္ဟာ ကခုန္ေနတယ္။
ေဇာ္လူစိမ္း
ကဗ်ာဆရာေဇာ္လူစိမ္းရဲ႕
အေရးအသားမွာ ႏိုင္ငံေရးပံုသဏၭာန္ဆိုင္ရာအခ်ဳိးမက်မႈကို
ကဗ်ာေဗဒတစ္ရပ္အေနနဲ႔ ထင္ဟပ္တဲ့အခါ တန္ျပန္အဆို (coun- ter narrative)
ကိုသံုးထားတယ္။ ဒီေနရာမွာ Counter ဝါ တန္ျပန္လို႔သံုးရတာက စစ္ဟာ
ကခုန္ေနတယ္ဆိုတဲ့ သာယာႏူးညံ့တဲ့ ဂီတအႏုပညာရဲ႕ အျပဳ အမူကို
စစ္နဲ႕တြဲဖက္ထားတဲ့ အတြက္ပဲ။ စစ္ဟာ ကခုန္ေနတယ္။ ဒါေပမယ့္
မနက္ခင္းသတင္းေတြထဲက သတင္းေတြဟာ တို႔ကိုပါးနားရိုက္ၿပီး ကခုန္ေန တာ၊
ဒုကၡသည္ေတြရဲ႕ ေက်ာရင္ေတြ တီးၿပီး ကခုန္ေနတာ၊ ခင္ဗ်ားမ်က္စိေရွ႕ေမွာက္မွာ
စစ္ဟာ ကခုန္ေနတာ။ တနည္းအားျဖင့္ စစ္ရဲ႕ကခုန္ခ်င္းဟာ ႏူးညံ့ေပ်ာ့ေျပာင္းတဲ့
အႏုပညာအလုပ္ကို မလုပ္ေတာ့ဘဲ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္မႈအေပၚ
ေမြ႕ေလ်ာ္တဲ့အဓိပၸာယ္ထြက္လာေအာင္ လုပ္လိုက္တာျဖစ္တယ္။ စစ္ဟာ
ကခုန္ေနတယ္ဆိုတာကို ေနာက္ထပ္အဆိုတစ္ခုနဲ႔ အဓိပၸာယ္
ပိုမိုထြက္ေပၚလာေအာင္လုပ္ထားတာပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ တန္ျပန္အဆိုေတြကို အသံုး
ခ်ရင္း ပထမအဆိုျဖစ္တဲ့ စစ္ဟာ ကခုန္ေနတယ္ဆိုတဲ့ သေဘာမွာ
အခ်ဳိးမက်မႈျဖစ္ေပၚလာတယ္။ အေနာက္လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းက ကဗ်ာေတြမွာ စစ္ပြဲကို
သရုပ္ေဖာ္တဲ့အခါ အမ်ားစုက စစ္ပြဲရဲ႕ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္မႈေတြကို ေဖာ္ျပတယ္။
ေဇာ္လူစိမ္းရဲ႕ ကဗ်ာမွာ စစ္ရဲ႕ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္မႈအျပင္ စစ္ပြဲကို
ရပ္တန္႔ၾကပါလို႔ အျပဳသေဘာေဆာင္တဲ့ ဘက္အျခမ္းကိုပါလွမ္းၾကည့္ထားတာေတြ႕ရမယ္။
ကဗ်ာမွာေတာ့
“ ထိုးစစ္ျဖစ္ျဖစ္ ခံစစ္ျဖစ္ျဖစ္
စစ္ဟာ ကခုန္ေနတယ္၊
ဗံုတစ္လံုးျဖစ္ဖို႔ ႏြားမည္းေတြရဲ႕အေရကို ဘယ္လိုဆုပ္ခဲ့သလဲ
စစ္တစ္ခုအသံထြက္ဖို႔မ်ား ဒုကၡသည္ေတြကို ခ်နင္းရတယ္လို႔
စစ္ဟာ ကခုန္ေနတယ္၊
စစ္ေလ်ာ္ေၾကးအျဖစ္
ေခတ္အဆက္ဆက္ ဒုကၡသည္ေတြရဲ႕ခံုရံုးမွာ
စစ္ကို စီရင္ပါ
စစ္ကို ကြပ္မ်က္ပါ
ဒုကၡသည္စခန္းထဲက အမွ်ေဝသံနဲ႔အတူ စစ္ကိုစြဲခ်က္တင္လိုက္တယ္
ခုထိ… စစ္ဟာ ကခုန္ေနတယ္၊”
လို႔ဆိုတာ စစ္ကို ရပ္တန္႔ဖို႔ သူ႔အေနနဲ႔ ဖိအားေပးထားတယ္။ သူ႔ရဲ႕ ေလသံထဲမွာ အဓိကသံုးထားတဲ့ “စစ္ဟာ ကခုန္ေနတယ္” ဆိုတာကုိက
အခ်ဳိးမက် ျဖစ္ေနတာ။ ဒါေပမယ့္ သူ႔ရဲ႕ကဗ်ာကို သေဘာထားႀကီးမႈ၊
အျပဳသေဘာေဆာင္မႈေတြနဲ႔ တည္ေဆာက္ထားတယ္။ စစ္ေၾကာင့္ ဒုကၡေရာက္ရသူေတြရဲ႕
အေျခအေနကိုသာေဖာ္ျပၿပီး ဘယ္သူ႔ကိုမွ ထူးထူးျခားျခား အပစ္မတင္ထားတာဟာ
ဒီမိုကေရစီအေျပာင္းအလဲကာလနဲ႔ ကိုက္ညီတဲ့ သေဘာထားႀကီးမႈနဲ႔
အျပဳသေဘာေဆာင္အေျခအေနတစ္ရပ္ဆီ ေခၚေဆာင္ခ်င္မႈရဲ႕သေဘာေတြပဲ။ ထပ္ဆိုရရင္
ေဇာ္လူစိမ္းရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာကဗ်ာမွာ ဒီမုိကေရစီအကူးအ ေျပာင္းနဲ႔
ျပည္တြင္းစစ္ေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာအခ်ဳိးမက်မႈကို “စစ္နဲ႔
ကခုန္ျခင္းကို တြဲျပတဲ့ အခ်ဳိးမက်မႈပံုစံ” ေနာက္ “စစ္ဟာ ကခုန္ေနတယ္” ဆိုတဲ့
စာသားကို အိုးပစ္အိမ္ပစ္ေတြရဲ႕ ေျပးလမ္းေၾကာင္းမွာဆုိတဲ့ စာသားမ်ဳိးေတြနဲ႕
တန္ျပန္ထားတဲ့ တန္ျပန္အဆိုအတြင္းကေန လုပ္ကိုင္သြားတယ္လို႔ဆိုရ မယ္။
ယေန႔ေတြ႕ရတဲ့
ႏုိင္ငံေရးဆိုင္ရာကဗ်ာေတြမွာ ႏိုင္ငံသားလြတ္လပ္ခြင့္၊
အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ေတြနဲ႕ သက္ဆိုင္တဲ့ကဗ်ာေတြကိုလည္းေတြ႕ရမယ္။ မိုးေဝးရဲ႕
သမၼတႀကီးနဲ႔ သံုးေလးမွတ္တိုင္ကလည္း သိသာထင္ရွားတဲ့
ကဗ်ာေဗဒပံုစံသစ္တစ္ရပ္ဆီကို ေရြ႕လ်ားသြားဖို႔ ဦးတည္မႈတစ္ခုပဲ။
သမၼတႀကီးနဲ႕ သံုးေလးမွတ္တိုင္
ဘတ္စ္ကားေတြ တင္သြင္းခြင့္ျပဳေတာ့မယ္ ဆိုတဲ့ သတင္းကို
သတင္းစာမွာ ဖတ္ခဲ့ရင္း ဘတ္စ္ကား တစ္စီးေပၚမွာ
ငါရယ္ သမၼတႀကီးရယ္ ထိုင္ခံုအလြတ္တစ္ခုမွာ ေနရာဦးၾကရင္း ေတြ႕ၾက
ငါတို႔ကဗ်ာအေၾကာင္းေျပာမိ၊ ငါကလည္း ကဗ်ာေတြ စိစစ္ေရး တင္ရဦးမလားေမးမိ
သမၼတႀကီးက ရိုးစင္းလွပါတယ္၊ သူ မသိပါဘူးတဲ့
သူဟာ တိုင္းျပည္ရဲ႕ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ေတြတည္ေဆာက္ျခင္းမွာ
အလုပ္မ်ားေနပါသတဲ့။ ဒါနဲ႔ ငါလည္း ေရာက္တတ္ရာရာ
ခု သမၼတႀကီးစီးေနတာ အထူးဘတ္စ္ကားႀကီးေတြေပါ့ လို႔
စကူျပဳတ္၊ ထိုင္ခံုနဲ႔ေနတဲ့ ေနရာလြတ္ကို ဦးစားေပးရင္း ေျပာရင္း
အက်ၤ ီဟၿပဲစပယ္ယာကို ငါးရာတန္တစ္ရြက္ ေပးမိ
၂ ေယာက္စာ အဲဒီမွာ စပယ္ယာက သမၼတႀကီးရဲ႕ ေဘးျပတင္းကေန
ကြမ္းတံေထြးကို ဗ်စ္ကနဲ ေထြးရင္း တစ္ရာတန္ေပးဖို႔ ေဟာက္လိုက္တာ
ငါ ခံလိုက္ရ၊ သမၼတႀကီး ျမင္သြားတယ္၊ သမၼတႀကီးကိုလည္း ခရီးသည္ေတြ ျမင္သြားတယ္။
ဒီလိုနဲ႔ စံျပ၊ ဒီလိုနဲ႔ စိန္ဂၽြန္း၊ ဒီလိုနဲ႔ ပဲခူးကလပ္
ဒီလိုနဲ႔ အဲဒီေရွ႕ ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးရံုးေဟာင္း(ျပဳျပင္ဆဲ)ကို ဖ်တ္ကနဲ၊
ၿပီးေတာ့မွ အမ်ဳိးသားျပတိုက္ မတ္တပ္ရပ္ေတြ ျပည့္ၾကပ္ညပ္ေနတဲ့
ဘတ္စ္ကားေပၚမွာ ထိုင္ခံုအျပည့္သာ တင္သည္ ဆိုတဲ့
စာတန္းေလးကို သမၼတႀကီးက ဘာနဲ႔ဆက္စပ္ ေငးရင္း အလံုလမ္းမွာ ပြိဳင့္မိ
ဒရိုင္ဘာက ေရွ႕က တြန္႔ဆုတ္ေနတဲ့ နံပါတ္မဲ့ယာဥ္ေတာက္ေတာက္ႀကီးကို ႀကိမ္ဆဲ
မိုးကလည္း ေမလလယ္မွာ ရြာရင္း
ကားေခါင္မိုးကလည္း ေရေတြ ယိုက်
ဒီေတာ့မွ သမၼတႀကီးက သက္ျပင္းခ် စကားတစ္ခြန္းေျပာတယ္
ေမာင္ရင္တို႔ ေရးတဲ့ကဗ်ာေတြထဲမွာ ဒါေတြပါလားတဲ့
ဒါဆို ကဗ်ာကိုလည္း တိုင္းျပည္ရဲ႕အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ထဲ ထည့္ရမတဲ့
ဟုတ္ကဲ့ပါ သမၼတႀကီး၊ က်မ္းမာပါေစလို႔ ေျပာရင္း
ေျမနီကုန္း ေျမနီကုန္းမွတ္တိုင္ (ၿပိဳင္တူ)တြန္းခ်တာ ခံလိုက္ၾကရတယ္
သမၼတႀကီးဟာ သစ္လြင္ လွပတဲ့ကားမွတ္တိုင္ကို ပြတ္သပ္ၾကည့္ရင္း
တို႔ဆင္းခဲ့ၾကတာ ေျမနီကုန္းမွတ္တိုင္လား တဲ့
ဟုတ္ကဲ့ပါ သမၼတႀကီး ျပည္သူ႔ရင္ျပင္ေရွ႕မွာ လုပ္ထားတဲ့
ေျမနီကုန္းမွတ္တိုင္ပါလို႔ ျပန္ေျဖလိုက္ရတယ္
ဒါေတြေကာ ေမာင္ရင္တို႔ ကဗ်ာေတြမွာ ပါသလား တဲ့
ဒါဆို ကဗ်ာကိုလည္း တိုင္းျပည္ရဲ႕အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ထဲ ထည့္ရမတဲ့
ဒီလိုနဲ႔ ငါနဲ႔ သမၼတႀကီး တကယ့္ေျမနီကုန္းလည္း ေရာက္ေရာ
ေမာလို႔ ပန္းလို႔ ေရရွိရာအရပ္ကို အျမန္ရွာခဲ့ၾက
ေခါင္းေဆာင္နဲ႔ ျပည္သူ ေခၽြးေပါက္ခ်င္း လဲလွယ္ၾက
ဒီလိုနဲ႔ ေနာက္တစ္ေန႔မွာ သမၼတႀကီးရဲ႕ က်န္းမာေရးသတင္းေတြ ပ်ံ႕ႏွံ႔ခဲ့တယ္
ငါတို႔ရဲ႕ကဗ်ာေတြဟာလည္း တိုင္းျပည္ရဲ႕ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ထဲ ပါမပါ မႈန္း၀ါးခဲ့တယ္။ ။
မိုးေ၀း
ကဗ်ာမွာ
ဒီမိုကေရစီအကူးအေျပာင္းကာလ သေဘာထားၾကီးမႈ ၊ အခ်ိဳးမက်မွဳကို
ကဗ်ာေဗဒတစ္ခုအေနနဲ႔ တည္ေဆာက္ၾကည့္ႏိုင္တယ္ ။ သမၼတၾကီး ဘတ္စ္ကားေပၚပါလာတာဟာ
အခ်ိဳးမက်မႈ(irony)ပဲ ။ ဒီအခ်ိဳးမက်မႈကို ၀န္းရံတည္ေဆာက္ထားတာက
ဘတ္စ္ကားေပၚေရာက္လာျခင္းဆိုတာတဲ့ တင္စားေျပာဆိုမႈ
မတၱေဖာ္(Metaphor)၊ျပီးရင္ သမၼတနဲ႔ တိုင္းျပည္ရဲ႕ လက္ရွိအေျခအေနကို
ကပ္လ်က္ခ်ျပထားတဲ့ မေတာန္နမီ(metonymy)ပဲ ။ အခ်ိဳးမက်မႈကို ေနာက္ထပ္
၀န္းရံေဖာ္ေဆာင္ထားတဲ့ ပံုသဏၭာန္က လြယ္ကူေခ်ာေမြ႔တဲ့ ဘာသာစကားေရးသားဟန္နဲ႔
ကဗ်ာထဲမွာ ပါ၀င္တဲ့ လံုး၀ထပ္တူ မညီႏိုင္တဲ့ အေျခအေနတစ္ရပ္ကပ္လ်က္ခ်ထားျခင္း
၀ါ radical parataxis ကို သံုးထားတဲ့ ဟန္ပါပဲ ။ လြယ္ကူျပီး
အျပဳသေဘာေဆာင္တဲ့ ဟန္ ၊ သေဘာထားၾကီးတဲ့ ကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္ရဲ႕ “သမၼတၾကီးက
ရိုးစင္းလွပါတယ္” ဆိုတဲ့
ေဖာ္ျပခ်က္ ၊ ရိုးစင္းတဲ့ အေရးအသားနဲ႔ လံုး၀ထပ္မတူညီတဲ့
အေျခအေနအျဖစ္အပ်က္က ဒီမိုကေရစီကူးေျပာင္းမႈျဖစ္စဥ္နဲ႔
ႏိုင္ငံေရးပံုသဏၭာန္အခ်ိဳးမက်ေတြကို ေဖာ္ျပတဲ့ ကဗ်ာေဗဒတစ္ခုအျဖစ္ တည္ေဆာက္
ၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္ ။
ဒိေဆာင္းပါးဟာ
ယေန႔ေခတ္ျပိဳင္အတြင္းက ကဗ်ာမွန္သမွ်ေတြမွာလည္း ဒီလိုအေျခအေနနဲ႔
ကဗ်ာေဗဒေတြရွိတယ္လို႔ အစြန္းေရာက္အနက္ျပန္ထားျခင္း မ်ိဳးမဟုတ္ပါဘူး ။
ကၽြန္ေတာ္တည္ေဆာက္ယူထားတဲ့ ေခတ္ျပိဳင္ႏိုင္ငံေရး အေျခအေနအတြင္းက
နမိတ္ပံုေတြဟာ ဒီကဗ်ာသံုးပုဒ္မွာ ဘယ္လိုယွက္ႏြယ္ ေနသလဲဆိုတာကို
အနက္ျပန္ဖြင့္ဆိုၾကည့္ျခင္းပါပဲ။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာေတြမွာ အမ်ားဆံုးေတြ႔ရတတ္တဲ့
သီးျခားအမွတ္လကၡဏာ အၾကပ္အတည္း၊ လူ သားဘ၀ေပ်ာက္ဆံုးျခင္းဆိုတဲ့
လကၡဏာမ်ိဳးေတြကိုလည္း ဒီကဗ်ာသံုးပုဒ္မွာ လံုး၀မေတြ႔ရဘူး ဒီအစားယေန႔
ဒီမိုကေရစီအေျပာင္းအလဲ၊ ႏိုင္ငံေရးပံု သဏၭာန္ အခ်ိဳးမက်မႈေတြနဲ႔
သက္ဆိုင္တဲ့ သေဘာထားၾကီးမႈ ၊ ယံုၾကည္သက္၀င္မႈ ၊ အခ်ိဳးမက်မႈေတြကိုသာ
ကဗ်ာေဗဒ အျဖစ္ေတြ႔ရတယ္။
အဂၤလိပ္နဲ႔အေမရိကန္လိုႏိုင္ငံမ်ိဳးေတြ၊
အာဏာရွင္ႏိုင္ငံမ်ိဳးေတြမွာ သူတို႔ဟာ စစ္ပြဲေတြနဲ႔ ဖိႏိုင္တဲ့
ႏိုင္ငံေရးစနစ္တစ္ခု ၊ ဒါမွမဟုတ္ သမိုင္း ဆိုင္ရာ အခင္းအက်င္းတစ္ခုကို
ျဖတ္သြားျပီးတဲ့ အခါမွာ အေၾကာင္းအရာအသစ္ေတြေပၚေပါက္လာျပီး
ေပၚေပါက္လာတဲ့အေၾကာင္းအရာ အသစ္ နဲ႔ ကိုက္ညီမယ့္ တက္ခနိေတြ၊ ပံုသဏၭာန္ေတြကို
ရွာေဖြရင္း ကဗ်ာလႈပ္ရွားမႈအသစ္ေတြ၊ ကဗ်ာေဗဒအသစ္ေတြေပၚေပါက္လာတတ္တယ္။
အာဏာရွင္ စနစ္ကိုသာျဖတ္သန္းခဲ့ရတဲ့ ေခတ္ေပၚကဗ်ာနဲ႔ ယေန႔ကာလ
ပံုသဏၭာန္ဆိုင္ရာ တီထြင္ဖို႔ၾကိဳးပမ္းေနတဲ့ကဗ်ာေတြမွာ မကိုင္တြယ္ခဲ့ေသးတဲ့
အေၾကာင္း အရာအသစ္ေပါင္းမ်ားစြာလည္း တိုးလာမွာေတာ့အမွန္ပဲ ။ ကဗ်ာဆရာေတြက
သူတို႔ရဲ႕ အာရံုခံစားမႈနဲ႔ စမ္းသပ္တီထြင္မႈေတြကို အေျခခံျပီး လူ႕အခြင့္
အေရးခ်ိဳးေဖာက္မႈေတြ၊ စီးပြားေရးဆိုင္ရာမညိမွ်မႈေတြ၊ လူမႈေရးဆိုင္ရာ
တရားမွ်တမႈကင္းမဲ့ေနပံုေတြ၊ ခြဲျခားဆက္ဆံမႈေတြ၊ ႏိုင္ငံျခားေရးေပၚလစီ အပါ
အ၀င္ ေပၚလစီမွားယြင္းမႈေၾကာင့္ျဖစ္လာတဲ့ ဒုကၡေတြကို
လြတ္လြတ္လပ္လပ္ေရးလာတာေတြ႔လာရႏိုင္တယ္ ။ ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ေတာ့
ဒီလိုအေၾကာင္း အရာအသစ္ေတြကို ကိုင္တြယ္ျခင္းဟာ ျမန္မာကဗ်ာအသစ္အသစ္
ဖြံ႔ျဖိဳးမႈေတြဆီ ဆက္လက္ ဦးတည္သြားေကာင္းသြားႏိုင္တယ္လို႔ျမင္တယ္။ ဒါေပ
မယ့္ အေၾကာင္းအရာအသစ္ေအာက္ကို ေရာက္သြားရင္ ကဗ်ာဟာ လူမႈေရး ၊
ႏိုင္ငံေရးသက္သက္ေအာက္ ေရာက္သြားႏိုင္တဲ့ အစြန္းေရာက္မႈလည္းရွိ ေနတယ္။
အဲဒီလို မေရာက္ဖို႔ လိုအပ္တာက ကိုယ္တင္ျပမယ့္ အေၾကာင္းအရာအသစ္နဲ႔
ကိုက္ညီမယ့္ ပံုသဏၭာန္အသစ္ေတြ ၊ တက္ခနိအသစ္ေတြ ရွာေဖြတည္ေဆာက္ႏိုင္ဖို႔
အေရးၾကီးတယ္လို႔ျမင္ပါတယ္။
မင္းခက္ရဲ
|
0 comments:
Post a Comment